Skip to main content

IKT i læring


NTNU

Om MOOC-en "IKT i læring"

MOOC-en er utviklet for lærere i Norge som vil lære mer om hvordan IKT kan brukes i undervisning, læring og vurdering.

Dette er en MOOC som er ultrafleksibel: Studer når du vil 365 dager i året, og ta eksamen når du vil. Du kan få 5, 10 eller 15 studiepoeng etter eget ønske. Det er også lov å bare se på lærestoff uten å gjøre noe eller uten å levere noe. Du kan ta modulene i den rekkefølgen du vil, men for å kunne ta eksamen 1 må du ha fullført arbeidskrav 1-5, eksamen 2 krever arbeidskrav 6-10 og eksamen 3 krever arbeidskrav 11-15.

Temaene som tas opp er generiske og kan benyttes for de som underviser både i barneskole, ungdomsskole, videregående skole, høyere utdanning og andre e-læringssammenhenger. For å få til det er det gjort noen kompromisser, og du må ha som inngang at du selv må sette lærestoffet inn i din situasjon.

MOOC-en ble undervist første gang av Svend Andreas Horgen og Geir Maribu ved det som den gang var Høgskolen i Sør-Trøndelag i 2015. Mange kollegaer var med i utviklingsprosessen i 2013-2014. Geir er pensjonist så for tiden er det Svend Andreas som underviser MOOC-en. Fra 2015 til dags dato har mer enn 2.000 eksamener blitt godkjent, og mer enn 10.000 deltakere har vært registrert totalt sett. I en MOOC er det et visst frafall, men jevnt over har tør vi påstå at MOOC-en hatt betydning for norsk utdanningssystem.

Det er bare å registrere seg - håper du blir fornøyd og får utbytte.

Anbefalte forutsetninger

Det er ikke noe opptak til studiet utover generell studiekompetanse. Det er derimot en (stor) fordel å ha en jobb som lærer, underviser, instruktør eller liknende med undervisning av egne elever eller studenter eller kursdeltakere. Dette fordi mange av arbeidskravene tar utgangspunkt i ulike måter IKT brukes i undervisning, læring og vurdering. Studenter ved for eksempel en lærerutdanning kan ta MOOC-en, men må da prøve å sette inn i en tenkt situasjon i og med at de trolig ikke har undervisning med egne elever/studenter enda. Andre studenter som ikke har pedagogisk utdanning bør ikke ta MOOC-en.

Ansvarlige

Course Staff Image #1

Faglærer Svend Andreas Horgen

Har undervist IKT i læring i mange år og har stor interesse for læring, undervisning og vurdering. Har holdt en rekke foredrag og seminarer på ulike nivåer opp gjennom årene, og jobber til daglig med læringsstøtte ved Universitetet i Sørøst-Norge i seksjonen eDU. MOOC-en undervises som del av bistilling ved NTNU.

Course Staff Image #2

Ingrid Island

Ingrid bistår med administrative spørsmål som semesteravgift, oppmelding til eksamen, spørsmål om registrering av karakter på studentweb og liknende. Ingrid har jobbet over 25 år med støtte til e-læring og jobber i dag ved IDI, NTNU.

Ofte stilte spørsmål

Hvilken nettleser brukes?

DIGIT er en kursplattform fra NTNU som baserer seg på tjenesten "Open edX". Dette systemet fungerer best med siste versjon av Chrome, Edge, Firefox eller Safari.

Se list of supported browsers

Hvordan melder du deg formelt på MOOC-en?

Du kan lett registrere deg på disse sidene og få umiddelbar tilgang til lærestoff, arbeidskrav og aktiviteter. Hvis du skal ta eksamen, så kan du lese om hvordan du gjør det mellom modul 3 og 4 i MOOC-en.

Hva betyr bildet i logoen til denne MOOC-en?

Det var ikke så lett å finne et passende bilde som representerer MOOC-en "IKT i læring". Bildet i logoen her i DIGIT er laget med kunstig intelligens, i verktøyet ChatGPT 4.0 (Dall-E 3 bildegenerering). Prompten som lagde bildet var: "lag et bilde som representerer en MOOC om temaet IKT i læring, altså hvordan undervisning, læring og vurdering kan gjøre bruk av IKT".

Enroll