Om MOOC-en "IKT i læring"
MOOC-en er utviklet for lærere i Norge som vil lære mer om hvordan IKT kan brukes i undervisning, læring og vurdering.
Dette er en MOOC som er ultrafleksibel: Studer når du vil 365 dager i året, og ta eksamen når du vil. Du kan få 5, 10 eller 15 studiepoeng etter eget ønske. Det er også lov å bare se på lærestoff uten å gjøre noe eller uten å levere noe. Du kan ta modulene i den rekkefølgen du vil, men for å kunne ta eksamen 1 må du ha fullført arbeidskrav 1-5, eksamen 2 krever arbeidskrav 6-10 og eksamen 3 krever arbeidskrav 11-15.
Temaene som tas opp er generiske og kan benyttes for de som underviser både i barneskole, ungdomsskole, videregående skole, høyere utdanning og andre e-læringssammenhenger. For å få til det er det gjort noen kompromisser, og du må ha som inngang at du selv må sette lærestoffet inn i din situasjon.
MOOC-en ble undervist første gang av Svend Andreas Horgen og Geir Maribu ved det som den gang var Høgskolen i Sør-Trøndelag i 2015. Mange kollegaer var med i utviklingsprosessen i 2013-2014. Geir er pensjonist så for tiden er det Svend Andreas som underviser MOOC-en. Fra 2015 til dags dato har mer enn 2.000 eksamener blitt godkjent, og mer enn 10.000 deltakere har vært registrert totalt sett. I en MOOC er det et visst frafall, men jevnt over har tør vi påstå at MOOC-en hatt betydning for norsk utdanningssystem.
Det er bare å registrere seg - håper du blir fornøyd og får utbytte.